Det blir tårta för de anställda på CTT Systems under måndagseftermiddagen. Nu har bolaget signerat ett avtal med flygplansjätten Airbus. Något som kommer generera fler jobb i Nyköping,  tror vd Torbjörn Johansson för CTT Systems.

– Det kommer inte bli någon dramatisk ökning men vi kommer växa, säger han.

Flygplansbyggaren har nu sett till att CTT:s avfuktare finns med som ett tillbehör till sin flygplansfamilj Airbus 320. Det vill säga de flygbolag som köper in plan kan välja att köpa till avfuktaren. 

Artikelbild

| CTT Systems har skrivit avtal med flygplansjätten Airbus.

– Airbus sätter in det i sin tillvalskatalog. Ungefär som när du köper en bil kan du ha olika tillval.

Airbus flygplansmodell i 320 familjen har funnits med länge på marknaden och 10 000 plan har byggts historiskt. I orderböckerna framöver ligger ungefär 6000 plan i pipeline, så Torbjörn Johansson är förhoppningsfull att många av dessa plan ska byggas med deras avfuktare installerad.

– Det är det flygplan som säljer bäst i hela världen för tillfället, säger han.

Avtalet kom lägligt för Nyköpingsbolaget som för ungefär ett år sedan förlorade den andra giganten på marknaden, Boeing. 

Artikelbild

| Jobb kommer att genreras i Nyköping, tror CTT systems vd Torbjörn Johansson.

Varför slutade Boeing att beställa avfuktare?

– De har en större flygplanskropp och tror att de klarar sig utan avfuktarna och sparar på så sätt pengar. 

Artikelbild

| På CTT:s huvudkontor, som ligger i Spelhagen i Nyköping, monteras även avfuktarna ihop. Kent Bensered jobbar med ett luftfilter.

Airbus 320-modellen  är ett klassiskt charterflygplan och de vill få in allt fler människor i planet för att flygbolagen ska få ekonomi i sina resor. Människor andas och svettas som bekant och kroppsvätskorna genererar fukt som sedan kondenserar, det vill säga bildar droppar mot den kalla flygplanskroppen. Utan avfuktare ackumuleras vatten i isoleringen och planet blir på sikt tungt. 

– Rent konkret kan du se att det droppar från inredningen och blir imma på fönstren. 

Avfuktarna gör alltså planen lättare och bränsle kan sparas. Det kan handla om mer än 250 kilo som planen bär runt i onödan när de blir mättade, uppskattar Torbjörn Johansson. De aktuella modellerna kan dessutom flyga i tio timmar så avfuktarna ska spara bränsle. 

– Nu bygger man flygplan med lite större motorer, Neo, som också byggs för att spara bränsle. Avfuktaren kommer erbjudas på alla Neoflygplan.

Avfuktaren ligger helt rätt i tiden eftersom avfuktaren ska göra så att mindre koldioxid bildas vilket i sin tur bidrar till den globala uppvärmningen, resonerar Torbjörn Johansson.