I det gamla tryckeriet i Trosa numera Conventors lokaler har det nystartade företaget Docky Marin hyrt en liten plats i hörnet med möjlighet att expandera. Lokalen har inretts med hyllor från nyligen rivna Ica Trossen och mitt på golvet står en stålställning som ser ut som en stor vagga med svarta långa rör på varsin sida.

– Det var en kompis som behövde ha en båtlyft för att slippa måla botten på båten och kunna ha den kvar på vintern för att slippa köra in den till varvet. Så jag ritade en lyft som jag trodde skulle fungera, säger Inge Gustavsson.

Efter det var det flera som hörde av sig och ville köpa båtlyften. 

Artikelbild

| Inge Gustavsson som är VD för Docky Marina fäster hållarna på rören, som lyfter upp båten ovanför vattnet.

– Den första lyften som jag ritade på var bredare vilket jag från början inte tyckte var något problem. Men det visade sig att det inte finns så mycket plats vid bryggor där flera båtar ska få plats. Så när jag satt och åt hamburgare i min egen båt knäckte jag nöten, säger Inge Gustavsson.

Lösningen blev att göra som en jalusi där pontonerna dras ned under båten, vilket får ställningen med båten att flyta upp.

Och det är det här som är företagets framtida produkt. En båtlyft som lätt lyfter upp fritidsbåtar ur vattnet enbart med handkraft från en vev. Den går även att få med en elmotor.

– Nu har vi gått igenom alla funktionerna,  vi har säkrat upp och förstärkt. Den stora nöten var bredden, men nu har vi gjort den så smal så att man kan byta ut y-bommarna och lägga båtlyften där i stället, säger Inge Gustavsson som är VD för Docky Marina. 

Artikelbild

| Lennart Schröder och Inge Gustavsson kontrollerar att allt stämmer på lyften.

I maj slutade han från sin fasta anställning och kommer att jobba heltid med att lansera och sälja produkten.

– Vi har gått från ett hobbyverksamhet till ett riktigt företag, för nu har vi en färdig produkt som vi verkligen kan satsa på ett annat sätt än vad vi kunde göra innan, säger Lennart Schröder som är delägare i företaget.

Artikelbild

| Lennart Schröder som är delägare i företaget har lagt många timmar med att få båtlyften ut på marknaden.

Fördelen med att hissa upp båten är att man inte behöver måla båten med någon bottenfärg.

– Det är ett väldigt stort intresse ur flera aspekter, bottenfärg är en sak och att livslängden på båten förlängs. Båten står ungefär som i ett garage när den är upplyft ur vattnet. Det blir lägre bensinförbrukning eftersom alla båtar suger åt sig vatten, menar Inge Gustavsson.

Artikelbild

| Lennart Schröder och Inge Gustavsson visar hur båtlyften fungerar.

Företaget består av fyra delägare som äger andelar i företaget och olika personer tillför företaget olika kompetenser. 

– Skulle vi kunna ta en procent av Sverigemarknaden, då omsätter vi mellan 80-100 miljoner, säger Inge Gustavsson.